De weg naar een nieuwe voorstelling

Om tot de voorstellingen te komen moet een toneelspeler veel ondergaan. Als eerste moet je natuurlijk je teksten onder de knie krijgen. Daarnaast moet je niet alleen je eigen teksten leren maar moet je ook het verhaal binnen stappen. Wat gebeurt er? Waarom? Waar kom je vandaan, waar ga je naar toe? De eerste 6 repetities zijn dan ook vooral om te oefenen waar de toneelspelers moeten gaan en staan (de mise-en scène). Het lijkt simpel en logisch, maar het kan best lastig zijn!

Spelers moeten natuurlijk niet voor of achter elkaar gaan staan en ook nooit met de rug naar het publiek. Gelijktijdig moeten we ook leren om bezig te blijven op het podium. Niet dat we maar een beetje rond kijken als we geen tekst hebben. Belangrijk hierbij zijn de attributen waarmee we dit kunnen doen. De toneelspeler moet ook dit zich eigen maken.Met de start van de repetities spelen we met het boek in de hand. Dat is niet altijd zo handig want gelijktijdig moeten we ook met de attributen en elkaar bezig zijn. Het is dus zaak om zo snel mogelijk de teksten te kennen. Want daarna kan je pas goed gaan toneelspelen. We oefenen circa 6 maanden, 2 x in de week om het stuk goed op te zetten. Vooraf garanties dat de voorstellingen vlekkeloos verlopen zijn er nooit. Het blijft altijd spannend. Met het optreden kunnen er meerdere redenen zijn dat je even iets kwijtraakt, zowel tekst of een attribuut . Er mogen uiteraard nooit stiltes vallen. Je bent afhankelijk van je medespelers om de draad weer snel op te pakken. In die gevallen wordt de spanning voor de toneelspeler uiteraard nog groter dan die al is. Er moet dan ook goed samengewerkt worden in teamverband.

Het team van toneelspelers met de coach (regisseur) letterlijk op de achtergrond. De regisseur stuurt ons het podium op zoals het stuk gespeeld moet worden. Alle karakters en rollen heeft ze uitgekauwd en precies op het netvlies staan.Als toneelspeler denk je je rol te spelen zoals die bedoeld is, echter is het vaak niet zoals de regisseur dit voor ogen heeft. Vooral de uitdrukkingen, expressies en de wijze van spreken moet vaak herhaald worden om het te krijgen zoals de regisseur het wil. Er vallen dan opmerkingen als “speel het uit”, “maak het groot”, “niks weggooien, je gooit te veel weg”, “laat het uit je tenen komen” en “vasthouden zo”. Als de regisseur dat laatste zegt weet je dat je goed zit. Maar soms duurt het lang voordat het zo is en grijpt ze in. Ze doet dan voor zoals het gespeeld moet worden. Dan lijkt het echt heel simpel en logisch. Ze schudt het ook zo uit de mouw. Haar jarenlange ervaring in het toneelspelen komt dan ruimschoots naar boven. We kunnen heel veel van haar leren omdat ze het zo treffend voor doet.

Ook moeten we niet te soft spelen. We moeten onze rollen “groot maken”, we moeten die zelfs overdrijven. Niet zomaar vlug je zinnen opzeggen om er van af te zijn. Begrijpelijk dan ook dat we lang bezig zijn om de rollen op de juiste wijze onder de knie te krijgen. Tijdens repetities hebben we veel lol onder elkaar. Vooral als we teksten kwijt zijn en we dan maar wat aanrommelen. Of gaat er dit of dat weer verkeerd. Ook de verschillende dialecten geven soms reden tot lachen want woorden kunnen in het dialect een andere betekenis hebben. Als het dan bijna zo ver is moet er gepaste kleding gezocht worden. De podiumbouwers moeten klaar zijn met de decors. Ook zij spelen een grote en belangrijke rol achter de schermen. De licht-en geluidman moet alles gereed hebben. De souffleur, de grimeur, de toneelmeester maar ook de kaartverkopers. Alles moet tot in de puntjes geregeld zijn om tot een goede uitvoering te kunnen komen. Als de voorstelling klaar is en we merken dat we het publiek vermaakt hebben, geeft dit een heel bevrijdend en voldaan gevoel voor het hele team, achter en voor de schermen.

We zien jullie graag bij een van onze voorstellingen in 2019. ‘In de Zeeuwse Pot’ wordt gespeeld op vrijdag 16 november in Clinge en op 22, 23, 29 en 30 november in Axel. Kijk voor meer info bij het tabblad ‘Reserveren’.

Een toneelspeler.

Repetities weer in volle gang voor 2019

Vandaag is het 7 oktober en de repetities voor onze nieuw productie zijn alweer een paar maanden aan de gang.

Het stuk is bewerkt, de acteurs leven zich in hun rol en de decorbouwers zijn al volop aan de slag om een realistisch decor neer te zetten.

De toneelmeesteres bekijkt hoe, wat, waar en wanneer alles op de scène moet gezet worden. De souffleuse staat de acteurs bij met  tekst  als die even de draad kwijt zijn.

Ook  zijn de “koffiedames” bij de repetities weer paraat  om aan de drang naar koffie en thee (en versnaperingen) te voldoen.

We hebben nog een paar weken tijd om ervoor te zorgen dat we – drie volle weekenden lang !! – onze toeschouwers kunnen laten genieten van een avondje theater, vol leute en plezier.

Als één van de acteurs kan ik jullie vertellen dat het bij de repetities niet altijd van een leien dakje loopt.  De ene week kom je na een repetitie buiten en denk je ”yes,het heeft vanavond gespetterd”. Tot je de week daarop na een avondje zwoegen thuiskomt en je vrouw vraagt hoe was het.. en dan hoor je jezelf antwoorden “….ik ga het nóóóóit kunnen!”.

Als die vertwijfeling toeslaat is er onze regisseuse die (streng maar rechtvaardig) je bepaalde instructies geeft waarvan je denkt “dat ik daar nu zelf niet opkwam”. En  dan komt direct daarna de  overtuiging : “dat moet volgende week beter”.

Het is natuurlijk niet alleen maar kommer en kwel.  We lachen wat af !  Bij Toneelvereniging Clingclaer is humor ons handelsmerk. Dan moet je dus ook mensen in je club hebben met gevoel voor humor. En die hebben we, hoor !

In een notendop : we bereiden ons voor om ons publiek een leuke avond te bezorgen en….om ook onszelf kostelijk te amuseren.  Ik hoop jullie in november op een stoel, lachend in de zaal te zien zitten!

Stukje van de regisseur

REGISSEREN…de visie van de regisseur 

In mijn carrière als toneelspeelster heb ik het geluk gehad om met verschillende regisseurs te mogen werken. Tja, en dan komt natuurlijk de onvermijdelijke vraag: “En wie was nou de beste ????”

Mmmmmm….moeilijke vraag….

Allemaal hadden ze wel iets wat ik geweldig vond maar eveneens hadden ze allemaal wel iets wat ik dan weer wat minder vond.  So what ??? …Misschien bestaat de perfecte regisseur niet…  

In elk geval, ík streef er niet naar die te worden. Laat de regisseur zichzelf vooral niet te serieus nemen. De regisseur werkt met name op zijn of haar gevoel. En in een goed toneelstuk brengen de situaties dat gevoel vanzelf naar boven. Al wat je dan nog moet doen is dat gevoel op de spelers proberen over te brengen. 

Regisseren is volgens mij :  

  • duidelijk maken wat de schrijver bedoelt en samen met de spelers bepalen welke emoties daarbij horen
  •  samen met de spelers eerst zoeken + uitproberen en dan vasthouden + bijschaven.
  •  samen met de spelers een spektakel maken dat ademt en leeft. Zorgen dat woorden inhoud krijgen zodat ze gaan stromen in een klotsend en klaterend beekje van boeiende dialogen.
  • sturen en terugschakelen en dan weer volop gas geven. De acteur is de auto, soms een  deux-chevaux, soms een rode Ferrari. 

Tussen haakjes, laat ik dan maar meteen mijn zwak punt bekend maken :  ik sta echt wel ten volle achter de wijze woorden achter de bolletjes, maar toch vind ik het moeilijk mij daar dan ook aan te houden. Ik bepaal namelijk zelf té graag  welke emotie er bij een bepaalde situatie hoort. De perfecte regisseur zou waarschijnlijk de spelers hierin meer inspraak geven….ik heb daar vaak het geduld niet voor …mea culpa… mea culpa ….Mea Maxima Culpa…. Maar… corrigeer mij a.u.b. als ik doorsla en jullie het niet met mij eens zijn….              

Persoonlijk heb ik als regisseur drie doelstellingen : 

  1. Spelers moeten met plezier naar de repetitie komen. Toneelspelen is tenslotte een hobby.
  2. Ikzelf moet het gevoel hebben alles uit de speler te hebben gehaald. Daaraan moet de speler wel willen meewerken door goed voorbereid naar de repetitie te komen en op tijd zijn tekst onder de knie te hebben.
  3. Het zou geweldig zijn als despeler aan het eind van het seizoen zou kunnen zeggen dat hij/zij iets heeft bijgeleerd.

P.S: ………(als ik  het stukje nou zo terug lees…..ben ik eigenlijk best een veeleisende regisseur….sorry mannekùs)  

 

______________________________________________________________

Welkom op onze nieuwe site!

Hallo allemaal! 

Sinds september 2018 hebben we een nieuwe site, die volledig voldoet aan de moderne tijd. Je kan, net als op de oude site,  onze voorstellingen en leden bekijken en op de hoogte blijven van alle nieuwtjes in aanloop naar onze voorstellingen. MAAR... nu kun je ook je tickets online reserveren! Mocht je toch liever bellen? Dat kan! Kijk snel bij 'Reserveer tickets' naar welk telefoonnummer je moet bellen.